مقالات آرایشی و زیبایی

آموزش طرز استفاده صحیح از سرم اوردینری

آموزش طرز استفاده صحیح از سرم اوردینری 1

نحوه و طرز استفاده از سرم اوردینری

سرم اوردینری یکی از بهترین برندهای موجود در حوزه مراقبت از پوست بوده که در ایران نیز بسیاری از افراد با محصولات آن آشنا هستند. احتمالا شما هم قصد خرید سرم اوردینری را دارید و می‌خواهید طرز استفاده از این سرم را یاد بگیرید. در ادامه این مطلب به طور کامل با طرز استفاده از سرم اوردینری و نوع لایه بندی محصولات اوردینری با توجه به نوع پوست آشنا خواهیم شد.

انواع سرم‌های اوردینری

سرم‌های اوردینری یکی از محبوب‌ترین محصولات برند اوردینری هستند که هر کدام برای هدف خاصی تولید می‌شوند. از این سرم‌ها برای آبرسانی، رفع چین و چروک، رفع جوش و آکنه و جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. این سرم‌ها غلظتی شبیه به روغن دارند که به صورت قطره چکانی بر روی پوست ریخته می‌شوند. اما برای اینکه با سرم‌های اوردینری و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید، باید طبقه‌بندی آن‌ها را بدانید.

سرم‌های اوردینری را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

سرم‌های بر پایه آب:

  • سرم ضد چروک آرژیرلین 10% اوردینری 30 میلی لیتر
  • سرم آلفا آربوتین 2 %+هیالورونیک اسید اوردینری
  • سرم کافئین اوردینری اصل ضد تیرگی اطراف چشم
  • سرم لاکتیک اسید لایه بردار اوردینری 10 درصد
  • سرم هیالورونیک اسید اوردینری 2% + b5
  • سرم بافه اوردینری (بافت) ضد چروک قوی 30 میلی لیتر
  • سرم نیاسینامید اوردینری برای جای جوش
  • سرم پلینگ اوردینری لایه بردار

سرم‌های بدون آب:

  • سرم ضد لک آسکوربیک اسید 8% و آلفا آربوتین 2% اوردینری 30 میلی‌لیتر
  • سرم سالیسیلیک اوردینری 2% لایه بردار و ضد جوش
  • سرم ضد چروک رتینول 0.5 % اوردینری 30 میلی‌لیتر

سرم‌های روغنی:

  • روغن رزهیپ اوردینری ضدجوش Rose Hip
  • روغن آرگان مراکشی
  • روغن آنتی اکسیدان مارولا

در ادامه به نحوه لایه‌گذاری و ترتیب سرم‌های اوردینری به طور کامل اشاره خواهیم کرد.

آموزش طرز استفاده صحیح از سرم اوردینری 3

چگونه سرم اوردینری بهترین تأثیر را بر روی پوست می‌گذارد؟

پوست یکی از حساس‌ترین عضوهای بدن بوده که روزانه در معرض انواع آلودگی‌های پوستی قرار می‌گیرد. محصولات اوردینری یکی از بهترین برندهای شناخته شده در زمینه سلامت پوست بوده که طیف گسترده‌ای از محصولات پوستی به ویژه سرم را به مصرف‌کنندگان خود ارائه داده است. اگر می‌خواهیم برای حفظ سلامت پوست خود از محصولات پاک‌کننده، لایه بردار و به طور کلی محصولات مراقب از پوست اوردینری استفاده کنیم، باید یک نکته بسیار مهم را در نظر بگیریم: تأثیرگذاری حداکثری محصولات اوردینری زمانی اتفاق می‌افتد که:

یک- بر اساس نوع پوست انتخاب شده باشند.

دو- نحوه استعمال آن‌ها بر روی پوست به شکل صحیحی انجام شود.

نکاتی که باید قبل از استفاده از سرم اوردینری رعایت کنید:

  • ابتدا صورت خود را به طور کامل تمیز کنید تا هیچگونه آلودگی یا ناخالصی بر روی آن باقی نماند.
  • سپس بر اساس نوع پوست خود، لایه بردار مناسب را انتخاب کنید.
  • برای تأثیر حداکثری کرم بر روی پوست، محصولات را از نازک‌ترین تا غلیظ‌ترین لایه بر روی پوست خود اعمال کنید.
  • قبل از سرم‌های بدون آب، از سرم‌های مبتنی بر آب استفاده کنید.
  • در آخرین مرحله از روتین پوستی خود، برای ایجاد یک سد محافظتی و درخشندگی پوست، از یک مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از مصرف همزمان رتینوئیدها، ویتامین C و اسیدها (AHA یا BHA) خودداری کنید. این ترکیبات در کنار یکدیگر باعث افزایش حساسیت پوستی می‌شوند.

آموزش طرز استفاده صحیح از سرم اوردینری 5

روش‌های لایه‌گذاری پوست با استفاده از سرم اوردینری

برای استفاده از سرم اوردینری در روتین پوستی خود، از سه روش می‌توانید استفاده کنید.

روش اول؛ لایه‌گذاری

روش لایه‌گذاری برای افرادی مناسب است که در طول روز فرصت کافی برای انجام چند روتین پوستی مانند روتین صبح، عصر شب ندارند. لایه‌گذاری یک بار در روز انجام می‌شود و زمان آن بستگی به شرایط شما دارد. اما توصیه می‌کنیم این کار را قبل از خواب انجام دهید تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

مرحله اول: استفاده از پاک کننده

ابتدا می‌توانید برای از بین بردن آلودگی‌ و چربی اضافی پوست از پاک‌کننده اسکوالین اوردینری یا هر نوع پاک‌کننده دیگری استفاده کنید. پس از استعمال پاک‌کننده، صورت خود را ماساژ داده و سپس با آب گرم بشویید. پس از شستن صورت خود را با حوله تمیز خشک کنید. اگر جوش‌های پوستی دارید، بهتر است پس از پاکسازی از ماسک سالیسیلیک اسید ۲٪ استفاده کنید و پس از 10 دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید. صورت خود را دو بار در روز یعنی صبح و عصر با پاک‌کننده بشویید و اگر وقت کافی ندارید، یک بار قبل از خواب این کار را انجام دهید.

مرحله دوم: لایه‌برداری

ابتدا باید متناسب با نوع پوست خود، یک لایه بردار مناسب را انتخاب کنید:

  • لایه بردارهای مناسب برای پوست‌های معمولی: محلول تقویت کننده گلیکولیک اسید 7%، محلول لایه بردار AHA 30% + BHA
  • لایه‌بردارهای مناسب برای پوست‌های خشک: اسید لاکتیک 5٪ + HA، اسید ماندلیک 10٪ + HA، و اسید لاکتیک 10٪ + HA
  • لایه بردارهای مناسب برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه: محلول سالسیلیک اسید 2٪

از استعمال این لایه‌بردارها در نزدیکی ناحیه چشم خودداری کرده و همیشه مطابق با دستورالعمل درج شده بر روی محصول آن را استفاده کنید.

مرحله سوم: استفاده از سرم اوردینری

در این مرحله نوبت به استفاده سرم اوردینری می‌رسد. سرم‌ها به نوعی نقش شتاب‌دهنده دارند و مواد فعال را مستقیم به سطح پوست‌ می‌رسانند. اما برای اینکه جذب حداکثری اتفاق بیفتد، از سرم‌های رقیق‌تر و مبتنی بر آب، قبل از سرم‌های بدون آب استفاده کنید. هما‌ن‌طور که گفتیم سرم‌های اوردینری با اهداف خاصی طراحی می‌شوند و هر کدام معضل خاصی از پوست را مورد هدف قرار می‌دهند. اگر شما از چندین سرم استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را بر اساس میزان اهمیت آن استعمال نمایید.

به عنوان مثال شما از یک سرم آبرسان ( سرم هیالورونیک اسید) و یک سرم ضد جوش (سالیسیلیک اسید) استفاده می‌کنید. در نتیجه سرم ضد جوش اهمیت بیشتری دارد؛ پس باید ابتدا سرم سالیسیلیک اسید و سپس سرم هیالورونیک اسید را بر پوست قرار دهید.

  • سرم‌های مبتنی بر آب مناسب برای انواع پوست‌ها: نیاسینامید 10% + روی 1%، هیالورونیک اسید 2% + B5، مولتی پپتید + HA، “بوفه” + پپتید مس 1٪
  • سرم‌های بدون آب مناسب برای پوست‌های خشک: محلول اسکوربیل تترا ایزوپامیتات 20% + ویتامین F، گراناکتیو رتینوئید 5% در اسکوالان

استفاده بیش از حد از این محصولات می‌تواند باعث تحریک پوست شود. اکثر متخصصان پوست حداکثر 3 سرم را برای مراقبت روزانه از پوست توصیه می‌کنند.

مرحله چهارم؛ استفاده از روغن صورت

بهترین زمان برای استفاده از روغن صورت، پس از استعمال سرم است. اگر پوست نرمال یا خشکی دارید، 3 الی ۴ قطره روغن صورت اوردینری را برای آبرسانی بیشتر بر روی پوست خود بچکانید. سپس با نوک انگشت‌ها، روغن را به آرامی ماساژ دهید.

  • روغن صورت مناسب برای انواع پوست: 100% روغن مارولا بکر با پرس سرد، 100% روغن دانه گل رز با فشرده سازی سرد، 100% روغن میوه خولان بکر ارگانیک، 100% روغن دانه گل گاوزبان با فشرده سازی سرد ارگانیک
  • روغن صورت مناسب برای پوست‌های خشک: روغن B

روغن صورت میزان از دست رفتن آب پوست را کاهش می‌دهد؛ اما پزشکان توصیه می‌کنند که در صورت داشتن پوست چرب از روغن استفاده نکنید. زیرا می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و جوش‌های پوستی را افزایش دهد. اگر روغن جذب پوست شما نمی‌شود، سعی کنید به جای اینکه مستقیماً روی صورت خود بمالید، چند قطره از آن را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید.

آموزش طرز استفاده صحیح از سرم اوردینری 7

روش دوم: استفاده از روتین پوستی بر اساس نوع پوست

روتین‌های پوستی برای افرادی مناسب است که زمان بیشتری برای استعمال محصولات مراقبت از پوست دارند و می‌توانند به عنوان مثال آن را به دو بخش روز و شب تقسیم کنند.

روتین استفاده از سرم اوردینری برای پوست‌های چرب:

برخی از پوست‌ها به یک روتین متنوع در صبح، عصر و شب نیاز دارند. اما خوشبختانه پوست چرب به مراقبت سه باره در روز نیاز ندارد. اگر پوست چربی دارید، از محصولات بدون روغن (Oil- free) مانند نیاسینامید، اسید سالیسیلیک و رتینوئیدها هیدراته برای روتین پوستی خود استفاده کنید. این مواد تولید چربی در پوست شما را متعادل کرده و از ایجاد جوش‌ جلوگیری می‌کند.

روتین صبح: برای به حداقل رساندن چربی پوست در طول روز، در ابتدای صبح پس از پاکسازی صورت، از سرم نیاسینامید اسید استفاده کنید. سپس برای حفظ رطوبت و ایجاد یک سطح محافظتی مقداری مرطوب کننده بر روی پوست خود بمالید.

روتین شب: ابتدا صورت خود را بر از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌ها با یک شوینده مناسب تمیز کرده و سپس از ماسک اسید سالیسیلیک ۲ درصد استفاده کنید. این ماسک منافذ پوستی را باز می‌کند و جوش‌های صورت را مورد هدف قرار می‌دهد. در نهایت با استفاده از سرم نیاسینامید آبرسانی پوست را تکمیل کرده و سپس با یک مرطوب‌کننده سطح پوست را بپوشانید.

روتین استفاده از سرم اوردینری برای پوست‌های خشک:

اگر پوست خشکی دارید، باید از محصولاتی استفاده کنید که بر روی پوست یک سد محافظتی ایجاد کرده و رطوبت پوست را حفظ می‌کند. سرامیدها، اسید هیالورونیک و گلیسیرین از جمله ترکیبات عالی برای آبرسانی پوست محسوب می‌شوند، اما رتینوئیدها و آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) از حفظ طبیعی چربی پوست جلوگیری می‌کنند. همچنین درصورت داشتن پوست خشک، باید در طول شب از محصولات مرطوب‌کننده غلیظ‌تر برای مبارزه با خشکی استفاده کنید.

روتین صبح: ابتدا محصولات مراقبت از پوستی را که از شب گذشته بر روی پوستتان باقی مانده پاک کنید. سپس برای حفظ رطوبت پوست در طول روز 3 الی ۴ قطره سرم هیالورونیک اسید را بر پوست مالیده و در نهایت پوست خود را با یک مرطوب‌کننده پوشش دهید.

روتین شبانه: پس از پاکسازی پوست، به منظور افزایش حفظ رطوبت، سرم هیالورونیک اسید را بر روی پوست خود بمالید و سپس با استعمال روغن صورت، رطوبت پوست را حفظ کنید. اگر فکر می‌کنید پوستتان کمی خشک می‌شود، در نهایت از یک مرطوب‌کننده نیز استفاده کنید.

روتین استفاده از سرم اوردینری برای پوست‌های پیر:

اکثر افرادی که پوست پیری دارند، از روتین‌های متفاوتی در صبح و شب استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای رفع خطوط ریز و چین و چروک، از محصولات حاوی آنتی اکسیدان و پپتید در طول روز استفاده کنید. مواد قدرتمندی مانند آلفا هیدروکسی اسیدها و رتینوئيدها برای جوان‌‌سازی پوست ایده‌آل هستند. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از حساسیت پوستی، از این نوع سرم‌ها در شب استفاده کنید.

روتین صبح: ابتدا برای رفع آلودگی‌ها و چربی‌های پوستی، صورت خود را با یک پاک‌کننده بشویید و پس از پاکسازی، برای نواحی پای کلاغی دور چشم و قسمت‌های دیگر از سرم مولتی پپتید استفاده کنید.

روتین شبانه: ابتدا با یک شوینده مناسب نوع پوست، هرگونه آرایش، آلودگی و روغن‌هایی را که در طول روز بر سطح پوست قرار گرفته، پاک کنید. در نهایت می‌توانید از سرم Multi-Peptide + HA اوردینری برای آبرسانی به پوست و کاهش علائم پیری استفاده کنید.

روتین استفاده از سرم اوردینری برای پوست‌های حساس:

اگر پوست حساسی دارید، باید برای مقابله با تحریک و التهابات پوستی از محصولات ملایم استفاده کنید. محصولاتی که پوست را آبرسانی کرده و باعث تسکین آن می‌شوند. استفاده بیش از حد از محصولات می‌تواند پوست شما را تحریک کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از یک روتین ساده استفاده کنید. روتینی که شامل پاکسازی، آبرسانی و مرطوب‌کنندگی می‌شود.

شما می‌توانید از صبح و عصر به روتین معمول خود ادامه دهید. این کار از تهاجمی شدن پوست جلوگیری می‌کند؛ اما در روزهایی که احساس خشکی شدید داشتید، می‌توانید از یک محصول آبرسان اضافی استفاده کنید.

روتین صبح: ابتدا صورت خود را تمیز کنید تا از هرگونه آلودگی و مواد چرب پاک شود. سپس برای حفظ رطوبت پوست از سرم هیالورونیک اسید 2% + B5  اوردینری استفاده کنید. در نهایت با استفاده از یک مرطوب کننده روتین صبح خود را به پایان برسانید. این روتین از پوست شما در برابر عوامل استرس‌زا و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کندو

روتین شبانه: پس از پاکسازی کامل پوست از روغن صورت 100 گیاهی اسکوالن بر روی پوست خود بمالید. این روغن یک سد رطوبتی طبیعی بر روی پوست ایجاد کرده و از هدرر رفتن آب موجود در پوست جلوگیری می‌کند. این را در نظر داشته باشید که روغن‌ها کندتر از سرم‌ها جذب پوست می‌شوند؛ در نتیجه برای تغذیه پوست در طول شب ایده آل هستند. در نهایت با استفاده از یک کرم مرطوب کننده سطح پوست را بپوشانید.

آموزش طرز استفاده صحیح از سرم اوردینری 9

روتین استفاده از سرم اردینری برای پوست‌های مستعد روزاسه

قرمزی و برافروختگی از شایع‌ترین علائم روزاسه هستند. روزاسه یک بیماری پوستی است که در دنیا چندین میلیون نفر به آن مبتلا هستند. محافظت از پوست در طول روز یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان روزاسه محسوب می‌شود. مانند پوست‌های حساس، هدف از استعمال سرم‌های مراقبت از پوست، پاکسازی آبرسانی و جوانسازی است. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از محصولات کمتری استفاده کنید و یک روتین ملایم داشته باشید.

 روتین صبح: ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم به طور کامل پاک کنید. پس از پاکسازی کمی سوسپانسیون اسید آزلائیک را روی صورت خود بمالید. این سرم بافت کرم مانند دارد و قرمزی و رنگ ناهموار پوست را مورد هدف قرار می‌دهد. بنابراین نیازی به استفاده از کرم مرطوب کننده پس از این سرم نخواهید داشت.

روتین شبانه: ابتدا صورت خود را برای رفع هرگونه آرایش و آلودگی پاک کنید. اگر پوست خشک دارید ابتدا چند قطره از سرم اسید هیالورونیک اسید را برای آبرسانی بر روی پوست بچکانید و سپس مالش دهید. در نهایت با سوسپانسیون اسید آزلائیک روتین شبانه خود را به پایان برسانید.

روش سوم: ترکیباتی که باید از استعمال همزمان آنها خودداری کنید

اولین ترکیب: سرم رتینوئید و ویتامین C

از این دو ماده برای محو کردن لکه‌های تیره و روشن کردن پوست استفاده می‌شوند. اما این دو ماده می‌توانند حساسیت پوستی را نیز افزایش دهند. در نتیجه توصیه می‌کنیم محصولات خود را به صورت روزانه تعویض کنید تا آسیب به پوست شما به حداقل میزان ممکن برسد. به عنوان مثال می‌توانید در روز ویتامین سی را استعمال کرده و در روز بعد از ریتونیل در شب استفاده کنید.

هنگام استفاده ازتونوئیدها یا ویتامین c حتماً از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید. توصیه می‌کنیم همیشه از رتنوئیدها در شب استفاده کنید؛ زیرا در طول روز می‌توانند تجزیه شوند و اثربخشی کمتری داشته باشند.

دومین ترکیب:سرم‌های رتینوئید و اسید (AHAs/BHAs)

ترکیب رتینول با اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) یا بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs) ممکن است باعث خشکی و تحریک شدید پوست شود. به همین دلیل متخصصات پوست، هر دو ماده را به صورت همزمان تجویز نمی‌کنند. به جای استفاده از هر دو ماده، از محصولی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگاری دارد.

  • محصول مناسب برای پوست‌های معمولی و خشک: AHA ( آلفا هیدروکسی اسید) ها برای لایه‌برداری ملایم پوست گزینه مناسبی هستند و از رطوبت پوست محافظت می‌کنند. این ماده برای حذف سلول‌های مرده پوست کاربردی بوده و در نتیجه بر روی پوست تاثیر تهاجمی ندارد.
  • محصول مناسب برای پوست‌های چرب: برای بهبود بافت پوست و شفافیت آن از BHA بتا هیدروکسی اسیدها استفاده کنید این ترکیب هم منافذ سطحی و هم منافذ عمقی پوست را مورد هدف قرار می‌دهند و از انسداد آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • محصول مناسب برای پوست پیر و مستعد آکنه: رتینوئیدها برای شاداب کردن و یکنواختی رنگ سطح پوست مناسب هستند. این ماده گردش سلولی پوست را افزایش می‌دهد و با باز کردن منافذ پوست باعث کاهش خطوط ریز می‌شود.

سومین ترکیب: سرم‌های ویتامین C و اسیدها (AHAs/BHAs)

ویتامین C و اسیدها هر دو لایه‌بردار پوستی محسوب می‌شوند. در نتیجه از مصرف همزمان آن‌ها در یک روز خودداری کنید. بخصوص اگر نوع پوست شما حساس است. توصیه می‌کنیم صبح‌ها از سرم ویتامین C و 1 الی 3 بار در هفته با استفاده از اسیدها، پوست خود را برای شفافیت و درخشندگی بیشتر لایه‌برداری کنید.

author-avatar

درباره هیلادرم

هیلادرم یک فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی است که همواره تلاش کرده در مقالات و اطلاعات ارائه شده توسط کارشناسان خود همه نکات مهم درباره محصولات و مراقبت های بهداشتی را با صداقت بیان نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =